دراین مقاله کوتاه چندین روش معمولی برای کشف روغن ریزی اتومبیل شما ابلاغ میگردد تا پس از کارشناسی نه چندان عالی مکانیکها هزینه مازاد بر شما اجبار نشود و آنگاه پشیمان نشوید. در جریان باشید ماشینهای زانتیا و ۲۰۶ به دلیل استهلاک بالا نیز در پارکینگ درگیر روغن ریزی سیستم هیدرولیک می شوند. در واقع این محصول ها چه بسا در صورتی که کم کارکرد نیز باشند باز پیدایش این نقص برای آنان اتفاقی طبیعی است. در واقع زیرا بیشتر سیستم انتقال روغن این خودروها با لولههای پلاستیکی و فشار بالا رخداد می دهد بعد از بالا رفتن قدمت خودرو این قطعات مبتلا به پوسیدگی ترک و نهایتا نشتی روغن میگردند، به همین بهانه مدام ماشینهای بالای ۵ سال فرانسوی مبتلا به روغن ریزی میباشند. نشتی روغن عوارض متعددی داراست و در اغلب تشخیص و رفع نقص میبایست با گاز صورت بپذیرد. به صورت نمونه نشتی روغن هیدرولیک می تواند سبب ساز آتش گرفتن موتور خودروی شما شود!
پیش از آغاز موضوع بایستی بگوییم که، به طور کلی در سیستم اتومبیل چهار دسته روغن موجود است:
روغن ریزی ممکن است از لولههای انتقال، واشرها و مخزنهای موجود اتفاق بیفتد. دقت نمایید که ابتدا می بایست مدل روغن نشتی را پیدا کرده و آنگاه در جهت تعمیر و تعویض قطعه مبادرت فرمائید.
بهتر است بدانیم که:
- روغن ترمز خواص بالای خورندگی دارد. در شرایطی که قطرهای از آن روی رنگ اتومبیل ریخته شود به راحتی و با گاز آن را از میان می برد
- روغن موتور به طور معمول تیره بوده و بوی بنزین سوخته میدهد
- روغن هیدرولیک اکثرا روشنتر بوده و بوی احتراق و سوختگی نمیدهد
انواع روغن ریزی
۱- بی تردید سادهترین روش کشف این روغن ریزی، بازدید زیر اتومبیل بعد از ساعتی توقف خودرو است. در شرایطیکه اتومبیل را در پارکینگ میگذارید کف پارکینگ یا این که محل پارک خودرو را پاک فرمائید و بعد از ساعتی توقف به عنوان مثال اول صبح و پیش از روشن کردن اتومبیل آنجا را مشاهده نمایید. در صورتیکه خودروی خود را در خیابان پارک میکنید می توانید از یک قطعه کوچک برای زیر سینی ماشین سود گیرید.
۲- اتومبیل را کارواش برده و آنگاه با چندبار توضیح بینقص به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا این که شمع خودرو نکنند مبادرت به شستشوی موتور نمائید. بعد از این کار با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی نمایید. در بیشتر مواقع پس از شستشوی موتور اتومبیل محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی تعدادی مکانیک ندارید و میتوانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب ایراد را حل فرمائید.
۳- در صورتی که خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، مرجع ذخیره روغن هیدرولیک اتومبیل را بررسی فرمایید اگر۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی داشت ممکن است این نشتی از مخزن، پینیون فرمان خودرو، فشنگی هیدرولیک و یا این که شیلنگ فشار کار کشته هیدرولیک ( ه دلیل پوسیدگی) اتفاق بیفتد!
۴- توجه نمایید روغن ریزی از کدام طرف ماشین می باشد. چپ یا این که راست به طور کامل شرایطش فرق میکند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر متعددی نیست پیاله نمدهای پلوس یا این که پشت میل لنگ ماشین حاد شده و با هزینهای در حدود ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع نمائید که با فاکتورهای سنگین وزن روبهرو نشوید!
۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای تمامی ماشینها اتفاق میفتد، واشر درب سوپاپ ماشین بجهت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر حاد می شود و روغن از بالای موتور به زیر روان شده و همه جا را آلوده میکند.
۶- در مواقع نادر احتمالا واشر درب کارتل اتومبیل هم خراب شده باشد.
۷- سینی زیر موتور ماشین را برای افرادی که خود میخواهند روغن ریزی را ببینند می بایست باز شود. (این عمل به راحتی قابل اجرا نیست و می بایست آن را به یک مکانیک بسپارید)
۸- قابل ذکر است که برای دارندگان ماشین زانتیا فراوان مطالبی برای عرضه نیست. زیرا کل این اتومبیل با سیستم هیدرولیک عمل کرده و نمی توان جای خاصی را ادله روغن ریزی دانست، ولی این اتومبیل عمرش به سر آمده و خرید آن خیلی به صرفه و منطقی نیست.
قابل ذکر است که کم کردن روغن ماشین مدام به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن سوزی و کیفیت نا مطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز میتواند این امر را تسریع کند.
درباره این سایت